Organisatiebeleid, doel- en verwachtingenmanagement, voortgang monitoren, beoordelingsmethodiek, feedbackcultuur, erkenning- en beloningsmethodieken en passend HR-instrumentarium zijn de belangrijke succesfactoren van human capital engineering. Het zijn de controlemiddelen (knoppen) die het effectief managen van het menselijk kapitaal van een organisatie mogelijk maken.
Dit is per factor de reden:
Organisatiebeleid: Het beleid van een organisatie bepaalt de richting en doelstellingen van de organisatie. Dus heeft beleid invloed op de werkwijzen van mensen en hoe zij bijdragen aan het halen van de organisatiedoelstellingen. Duidelijk beleid geeft richting aan de koers van de organisatie. Maar duidelijk beleid geeft ook koers aan de strategische ontwikkeling van mensen in de organisatie. Beleid zorgt dus voor motivatie en betrokkenheid waardoor werkzaamheden effectief worden gedaan.
Doel- en verwachtingenmanagement: Als mensen weten wat er verwacht wordt en wat er bereikt moet worden dan weet men hoe men bijdraagt aan de organisatiedoelen. Heldere doelen en duidelijke verwachtingen dragen bij aan overzicht, afnemen van werkdruk, vergroten van prestaties en verbetert de motivatie van medewerkers.
Voortgang monitoren: Monitor de voortgang op groei van medewerkers. Zien hoe medewerkers zich ontwikkelen en waar nog ruimte is ter verbetering geeft de gelegenheid strategisch te ontwikkelen. Door de observatie te gebruiken voor feedback voelt de medewerker zich gezien. Door een goed gesprek geeft u de medewerker grip op de eigen ontwikkeling waardoor het vertrouwen groeit in eigen kunnen.
Beoordelingsmethodiek: Beoordelen heeft altijd een nare bijsmaak. Maar het is logisch dat u prestaties en gedrag evalueert. Zijn de verwachtingen en doelen helder en waarom voldoet een medewerker er wel of niet aan. Een duidelijke beoordelingsmethodiek draagt bij aan objectiviteit en transparantie in het beoordelingsproces. Met zulke feedback willen medewerkers zich verbeteren en of kunnen zij aangeven waar procedurele of instrumentele verbetereingen in de organisatie nodig zijn.
Feedbackcultuur: Een cultuur van feedback geven en ontvangen draagt bij aan een omgeving waarin medewerkers openlijk kunnen communiceren. Zo een omgeving nodigt uit hulp te vragen en verbeteringen aan te dragen. In een positieve feedback cultuur gaan medewerkers er van uit dat elke feedback bedoelt is als hulp.
Erkenning- en beloningsmethodieken: Het erkennen van prestaties en het belonen van goed werk kan zorgt voor motivatie en betrokkenheid bij medewerkers. Een duidelijke erkenning- en beoordelingsmethodiek stelt een leidinggevende in staat het gevoel van waardering en erkenning aan medewerkers te geven. Een medewerker die zich gezien en erkent voelt is een productieve medewerker.
Passend HR-instrumentarium: HR-instrumenten moeten afgestemd zijn op het beleid. Zo wordt het het effectief managen van het menselijk kapitaal van een organisatie mogelijk gemaakt. Het is het juiste gereedschap dat zorgt voor effectief beheer van menselijk kapitaal.
Kortom, deze factoren dragen allemaal bij aan het effectief managen van het
Het menselijk kapitaal van een organisatie is de belangrijkste factor voor het bepalen van het succes en de concurrentiepositie van een organisatie. Het aantrekken, ontwikkelen en behouden van menselijk kapitaal helpt een organisatie om innovatie te stimuleren, productiviteit te verhogen, de concurrentiepositie te versterken en een positieve reputatie op te bouwen.
De mens en daarmee het menselijk kapitaal is alles en overal in de organisatie. Daarom werken geïsoleerde HR-oplossingen niet. Ook HR-management is integraal management.
Innovatie: Menselijk kapitaal is de drijvende kracht achter innovatie. Getalenteerde en gemotiveerde medewerkers hebben een katalyserende werking in het ontwikkelen van nieuwe producten, processen en diensten die de organisatie een concurrentievoordeel geven.
Productiviteit: Goed opgeleide en ontwikkelde medewerkers zijn productiever en hebben een positieve houding. Als deze medewerkers goed gemanaged worden zorgt dit voor een verbetering in sfeer en productiviteit.
Concurrentiepositie: Organisaties die goed zijn in het aantrekken, ontwikkelen en behouden van talent, hebben een voorsprong op hun concurrenten in de huidige arbeidsmarkt.
Reputatie: Ambassadeurs beïnvloeden de reputatie van een organisatie Medewerkers die tevreden en gemotiveerd zijn, zullen spreken positief over hun werkgever, dat draagt bij aan een positief imago en de aantrekkingskracht van de organisatie.